امام علی (ع) می فرماید
۞ هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است. ۞
Wednesday, 22 May , 2019
امروز : چهارشنبه, ۱ خرداد , ۱۳۹۸ - 18 رمضان 1440
شناسه خبر : 3232
  پرینتخانه » اجتماعی, اقتصادی تاریخ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۸:۲۷ | 22 بازدید | ارسال توسط :

در تأمین نیازهای مردم راه را اشتباه رفته‌ایم

به گزارش خوزنامه به نقل از ایسنا، یک عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است در شرایطی که نه سیاست‌های دولت در حمایت از اقشار کم درآمد جامعه مشخص است و نه به طور دقیق تکلیف مدیریت بازارها روشن شده، نمی‌توان انتظار داشت قیمت‌ها بر اساس شرایط واقعی جامعه تعیین شود. در طول ماه‌های گذشته با […]

به گزارش خوزنامه به نقل از ایسنا، یک عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است در شرایطی که نه سیاست‌های دولت در حمایت از اقشار کم درآمد جامعه مشخص است و نه به طور دقیق تکلیف مدیریت بازارها روشن شده، نمی‌توان انتظار داشت قیمت‌ها بر اساس شرایط واقعی جامعه تعیین شود.

در طول ماه‌های گذشته با وجود برنامه‌ریزی که از سوی دولت برای مدیریت بازار کالاهای اساسی صورت گرفته همچنان بسیاری از این بازارها با افزایش قیمت یا تلاطم‌های جدی مواجه هستند.

در چنین شرایطی گزارش‌هایی که از گران‌فروشی و سودجویی برخی افراد حکایت می‌کند نیز مزید بر علت شده تا نگرانی‌هایی درباره سرنوشت قیمتی این بازارها به وجود آید. به عنوان مثال در هفته‌های گذشته بالا بردن قیمت شکر و فروش این کالا با نرخی بیش از قیمت درج شده و مصوب نشان داد که همچنان سودجویان به فکر منفعت شخصی خود در بازار کالاهای اساسی هستند.

در این رابطه جمشید عدالتیان شهریاری – اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی ایران – معتقد است مشکلات گسترده‌ای که در اقتصاد ایران به وجود آمده، عامل اصلی به وجود آمدن این بی نظمی‌ها در بازار شده است و تا زمانی که تلاش برای ایجاد تغییرات ساختاری به جایی نرسد نمی‌توان انتظار ریشه کن شدن این شرایط را داشت.

وی با بیان اینکه شناخت نیازهای جامعه اولویتی مهم و حیاتی به شمار می‌رود، تاکید کرد: ما باید به آمارهایی دسترسی پیدا کنیم که بتوان براساس آن برنامه‌ریزی کرد و کارها را جلو برد. باید مشخص شود جامعه به چه میزان از کالاهای اساسی نیاز دارد و سقف قیمتی که می‌توان طبق آن نرخ‌گذاری کرد، در چه نقطه‌ای می‌ایستد.

عدالتیان ادامه داد: اگر این شناخت به وجود آید، قیمت‌ها از تلاطم‌های دائمی و بی وقفه خلاص می‌شوند و سودجویان نیز این فضا را پیدا نمی‌کنند که در هر زمانی نسبت به تغییر نرخ‌ها اقدام کنند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه صدای مصرف‌کننده باید از کانالی رسمی منعکس شود، گفت: اینکه در کشور ما انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کننده یا شکل نگرفته‌اند یا توانایی عمل در چارچوب وظایف خود را ندارند، موضوعی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد. وقتی قیمت کالایی خاص بالا می‌رود نمی‌توان تنها از بازرسان رسمی انتظار داشت که اوضاع بازار را رصد کرده و گزارش‌های مربوط به آن را ارائه کنند بلکه در صورت فعال بودن این انجمن‌ها، در کوتاه‌ترین زمان ممکن شکایت‌ها طرح شده و با پیگیری رسمی امکان مدیریت شرایط بازار فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شرایط فعلی که اقتصاد ما با آن روبه روست تلاش برای مدیریت بازارهای اساسی را بسیار مهم می‌کند زیرا در صورتی که قیمت یک یا چند کالا بدون پشتوانه اقتصادی و صرفاً براساس اهداف سودجویانه افزایش داشته باشد، جامعه با فشاری جدید رو به رو می‌شود که شاید دولت و سایر نهادها نیز تلاش‌شان را برای جلوگیری از این شرایط به کار بسته باشند و این موضوع مشکلات را دو طرفه می‌کند.

| منبع خبر : ایسنا
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.