26 تير 96 - 9:56
کد خبر: 18723


تعریف فعالیت بومی منطقه‌ای ویژه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی

پایگاه خبری و تحلیلی خوزنامه :
معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به برنامه‌های امسال آموزش و پرورش برای پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی، گفت: امسال برای هر پژوهش‌سرا در مناطق متناسب با آمایش سرزمینی و بنا به میل و علاقه خود یک فعالیت بومی ویژه نیز تعریف کردیم و هرکدام از شهرستان‌ها متناسب با توانمندی، علاقه و با پیشنهاد خود فعالیت بومی منطقه‌ای را انتخاب خواهند کرد تا آموزش و پرورش آن را مصوب کند.

جمشید کمایی در گفت‌وگو با ایسنا٬ با بیان اینکه طی سه سال گذشته تلاش زیادی شد که پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در حوزه آموزش و پرورش استان و در مناطق جای خود را پیدا کنند و نگرش به آن‌ها در بین رؤسای ادارات و افراد مسئول در آموزش و پرورش نهادینه شود، اظهار کرد: در این راستا برنامه سه ساله‌ای تدوین شد که در هر منطقه حداقل یک پژوهش‌سرا فعال باشد که در پایان این برنامه سه ساله موفق شدیم 40 پژوهش‌سرا در 40 منطقه آموزشی استان ایجاد کنیم.

وی افزود: هدف از ایجاد پژوهش‌سراها، ایجاد فرصت برای دانش‌آموزان است تا در اوقات فراغت به فعالیت‌های مختلف علمی متناسب با استعدادها و علایق خود بپردازند و آموخته‌های خود در فضای مدرسه را به مهارت و فعالیت علمی و کاربردی تبدیل کنند و فعالیت‌هایی که امکان انجام آن‌ها در مدرسه وجود ندارد، در پژوهش‌سراها شکل بگیرد.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش ‌و پرورش خوزستان تصریح کرد: به‌طور هم‌زمان با کار کمّی و راه‌اندازی پژوهش‌سراها در مناطق به کیفیت کار آن‌ها نیز توجه شد، به همین دلیل در سال گذشته موفق شدیم مقام برتر پژوهش‌سراهای کشور را کسب کنیم و پژوهش‌سرای غدیر اهواز به‌عنوان پژوهش‌سرای برتر کشور انتخاب شود؛ پژوهش‌سرای امام جعفر صادق (ع) ناحیه چهار اهواز نیز امسال مدعی کسب مقام برتر کشوری است.

کمایی عنوان کرد: برای پژوهش‌سرای فارابی ناحیه یک اهواز نیز تجهیزات قابل‌توجهی در حوزه نانو خریداری و نصب شد که در سال جاری مورد بهره‌برداری دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. پژوهش‌سرای رامشیر نیز امسال موفق شد در شانزدهمین جشنواره محیط‌زیست کشور در تهران حضور پیدا کند و تنها پژوهش‌سرای دانش‌آموزی کشور بود که در این جشنواره شرکت کرد و مورد استقبال مسئولان کشوری نیز قرار گرفت؛ اکنون به دنبال راه‌اندازی پژوهش‌سرای شماره ۲ دزفول هستیم.

وی با بیان اینکه امسال برنامه وسیعی برای کیفی‌سازی پژوهش‌سراها در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: در کشور اساسنامه پژوهش‌سراها در شورای عالی آموزش و پرورش به‌عنوان یک قانون بالادستی مصوب و ابلاغ و به مناطق ارسال شده است و اکنون وزارت آموزش و پرورش در حال تدوین شیوه‌نامه اجرایی اساسنامه پژوهش‌سراها است.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان ادامه داد: فعالیت دیگری که امسال با جدیت دنبال می‌شود، انجمن‌های علمی دانش‌آموزی است؛ پژوهش‌سراها قصد دارند این انجمن‌ها را در مدارس تشکیل دهند تا با پژوهش‌سراها مرتبط باشند. این انجمن‌ها در زمینه‌های مختلفی که دانش‌آموزان در آن‌ها استعداد و علاقه دارند، تشکیل شده و توسط دبیران و شورای دبیران در مدرسه و پژوهش‌سراها مورد حمایت قرار می‌گیرند و این امکان فراهم خواهد شد که از فضای پژوهش‌سراها استفاده کنند و از راهنمایی اساتید در پژوهش‌سراها بهره ببرند.

کمایی عنوان کرد: امسال قصد داریم مجموعه‌ای از فعالیت‌های پژوهش‌سراها را جمع‌آوری و نمایشگاهی برای به نمایش درآوردن بخشی از این فعالیت‌ها در استان برپا کنیم؛ همچنین امسال برای هر پژوهش‌سرا در مناطق بنا به میل و علاقه و متناسب با آمایش سرزمینی یک فعالیت بومی ویژه نیز تعریف کردیم و هرکدام از شهرستان‌ها متناسب با توانمندی، علاقه و با پیشنهاد خود فعالیت بومی منطقه‌ای را انتخاب خواهند کرد تا آموزش و پرورش آن را مصوب کند.

وی ادامه داد: تقاضا داریم فرمانداران، بخشداران٬ مسئولان شهرستانی و استانی و شورای شهر از پژوهش‌سراها بازدید و رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب، گزارش‌های مشخصی از آن‌ها تهیه و فعالیت آن‌ها را به دانش‌آموزان معرفی کنند. پژوهش‌سراها یک فرصت هستند و برای سال تحصیلی 97 – 96 به‌عنوان یکی از راهبردهای اساسی و شش‌گانه در نظر گرفته شده‌اند تا به شکل مثبت و قابل قبولی جایگاه فعالیت‌های پژوهشی علمی و کاربردی را در حوزه دانش‌آموزی تقویت کنند.


انتهای پیام

ایسنا

نظرات
نظرات منتشر شده: 0   در انتظار: 0   غیر قابل انتشار: 0  
 
نام*
ايميل
متن*
کد عددي*