امروز : پنج شنبه, ۱ آذر , ۱۴۰۳ - 20 جماد أول 1446
شناسه خبر : 12684
  پرینتخانه » ا فوری/کوتاه, اجتماعی, اخبار تیتر سه, اخبار تیتر یک, تیتر دوم-اسکرول زیر, خوزستان تاریخ انتشار : 20 جولای 2024 - 13:44 |

تغییر نام بحران قطعی برق به مدیریت مصرف

خوزنامه| شرکت توانیر اخیراً پیامکی مبنی بر اینکه مصرف برق منطقه شما افزایش یافته، ارسال و توصیه کرده است که از وسایل پرمصرف و غیرضروری استفاده نکنند تا امکان برق‌رسانی به تمام مشترکان منطقه فراهم شود.

این موضوع نشان می‌دهد توانیر به جای پذیرش بروز بحران کمبود برق، صرفاً انگشت اتهام را به سمت مصرف‌کنندگان گرفته و با راحت‌ترین راهکار ناکارای موجود به میدان آمده است. قطعی برق صنایع و شبکه خانگی بیش از یک ماه است که آغاز شده با وجود این، همواره درخواست مدیریت مصرف مطرح می‌شود. مسئولان نام بحران قطعی برق صنایع و شبکه خانگی را مدیریت مصرف گذاشتند تا این بحران را به عنوان راهکار جا بزنند.

این در حالی است که کمبود برق موضوع جدیدی نیست و بحرانی بزرگ به شمار می‌رود. کارشناسان بارها بحث ناترازی را پیش کشیدند و نسبت به افزایش مصرف و نبود زیرساخت‌های لازم به منظور تامین آن هشدار دادند. اما مسئولان نتوانستند زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند و این بحران روزبه‌روز بدتر از گذشته شد. از سوی دیگر در مواجهه با کمبود برق اولین راهکار یعنی خاموشی را دنبال می‌کنند.

از ابتدای شروع فصل گرما، وزارت نیرو با ابلاغ جدول قطع برق شهرک‌های صنعتی از قطعی یک روز در هفته خبر داد. اما بنا بر اظهارات نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران، قطعی برق شهرک‌های صنعتی به دو روز در هفته هم می‌رسد. این در حالی است که بنا بر گزارش‌هایی از مناطق مختلف تهران، منطقه ۶، منطقه ۲ و منطقه ۵ نیز قطعی‌های هرروزه را از هفته گذشته تجربه کردند. به نظر می‌رسد برنامه‌ای برای خاموشی شبکه خانگی نیز تدارک دیده شده که هیچ اطلاعیه‌ای درباره آن صادر نشده است.

بازدهی پایین نیروگاه‌ها و سرمایه‌گذاری نکردن در حوزه به‌‍روزرسانی آنها، مشکلات سوخت‌های فسیلی، تخصیص نیافتن برق تولیدی صنایع و عوامل بسیار دیگر بارها از جانب کارشناسان درباره مشکلات صنعت برق مطرح شده است؛ اما به نظر می‌رسد این نظرات برای مسئولان به مثابه افسانه است.

نویسنده : سردبیر | منبع خبر : تجارت نیوز
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.