امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ - 19 ربيع ثاني 1446
اخبار ویژه »
شناسه خبر : 462
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار تیتر سه, اخبار تیتر یک تاریخ انتشار : 26 اکتبر 2018 - 13:39 |

۱۱۰ میلیون لیتر مالچ‌پاشی در شن‌زارهای خوزستان

احمد رئیس‌زاده امروز در حاشیه بازدید از تپه‌های ماسه‌ای جاده بستان – چذابه  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات مالچ پاشی ۱۱ هزار هکتار زمین در سطح استان آغاز شده که برای این مساحت  بالغ بر ۱۱۰ میلیون لیتر سوخت موردنیاز از کلیه  پالایشگاه‌های کشور تأمین می شود.

وی با بیان اینکه امسال بارش زودهنگام باران سبب شد عملیات مالچ پاشی زودتر انجام شود، گفت: مالچ پاشی تابعی از بارندگی است تا بتوان عملیات را به نحو احسن انجام دهیم.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی و آب‌خیز داری استان خوزستان تصریح کرد: با توجه به اینکه دو طرفه جاده بستان – چذابه تپه‌های ماسه ای روان وجود دارد، با حرکت باد حرکت ماسه‌ها نیز جاده را مسدود می‌کنند.

رئیس‌زاده با اشاره به مالچ پاشی حدود  ۳۷۵ هکتار در منطقه چذابه در سال گذشته بیان کرد: امسال نیز مقرر شد یک هزار هکتار در این‌منطقه مالچ پاشی کنیم.

وی افزود: در سال گذشته عملیات مالچ پاشی و نهال‌کاری  ۱۵ هزار هکتار و امسال ۱۱ هزار هکتار انجام خواهد شد.

قائم مقام اداره کل منابع طبیعی و آب‌خیز داری استان خوزستان با رد تأثیرات متفی مالچ نفتی روی زمین گفت:  بیش از ۵۰ سال به وسیله مالچ عملیات بیابان زدایی شروع شده، برخی مدعی هستند اثرات مخربی روی محیط زیست دارد اما طی این سال‌ها یک مورد  تخریب یا مسمومیت گیاه به وسیله مالچ پاشی گزارش نشده است.

رئیس زاده بیان کرد: به‌وسیله مالچ پاشی رشد گیاه بیشتر می‌شود و اجازه نفوذ آب داده شده و از هدر رفت آن نیز با توجه به خشکسالی جلوگیری می‌کند.

وی در پایان از کاشت نهال‌های کهور، استبق، شور گز، گز شاهی،  و… در مناطق بیابانی خبر داد.

| منبع خبر : فارس
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.