امروز : جمعه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 10 ذو القعدة 1445
اخبار ویژه »
شناسه خبر : 4994
  پرینتخانه » اجتماعی, یادداشت تاریخ انتشار : 03 مارس 2021 - 23:48 |

در حاشیه ی یک نصاب شکنی فراموش نشدنی!

علی عبدالخانی: روزنامه‌نگار| آبستراکسیون یا نصاب‌شکنی طبق تعریف ویکیپیدیا عبارت از ” عدم حضور عمدیِ تعدادی از نمایندگان به‌ قصدِ از اکثریت انداختن و جلوگیری از تصویب یک مصوبه است “.
هرچند که آبستراکسیون از ظاهری قانونی برخوردار است اما ذاتِ روی آوردن به این حربه در تضاد کامل با مفهوم تضارب آراء و مردم‌ سالاری تفسیر می شود.
صاحبنظران بر این باورند که موارد استفاده از این شیوه ی غیرِ دموکراتیک بسیار بسیار نادر و استثنایی است. بر این اساس نصاب شکنی در جایی جایز است که نصاب شکنان برای خارج کردن یک اجماع اکثریتی و‌ متفرق کردن آن، از دلایل محکم قانونی و ” وجدانی – اخلاقی ” برخوردار باشند اما اگر نصاب شکنی از قابلیت استحکام توجیهی – اقناعی برخوردار نباشد، بدون حتی یک ذره تردید، توسل به این ابزار یا حربه حمل بر انتفاع و بهره مندیهای مادی خواهد شد.
چند تن از نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر اهواز در ۱۳ اسفند با توسل به عدم حضور در جلسه توانستند شورا را از نصاب خارج و به شیوه ای از نوع دیگر خطر را از سرِ شهردار اهواز ولو بصورت موقت دور کنند.
منتقدان نصاب شکنی بر این باور هستند که نصاب شکنان امروز و عده ای در شهرداری به شکل کم سابقه ای در حاشیه ی بزرگ مربوط به نحوه تثبیتِ موقعیت شهردار تا پایان دوره فعلی و گذر از انتخابات پیش رو قرار گرفته اند.
به نظر نگارنده مراجع امنیتی – قضایی به راحتی می توانند معادله های انتفاعی که طبق گفته مخالفان این نهاد اجرایی را احاطه کرده است را شناسایی کنند و سره ها از ناسره ها را جدا کنند.
تحقیق و بررسی و حساسیت نسبت به آنچه در دو سال اخیر در نهاد شورا – شهرداری اهواز رُخ می دهد، مرا به واکنش روزنامه نقدحالِ کرمانشاه در ارتباط با نصاب شکنی شورای آن شهر ( در شماره ۵۱۸ چهارم شهریور ۹۶ ) به قلم شیریان کشاند.
تیتر مطلب آن روزنامه به نقل از خبرگزاری ایرنا چنین بود:
” آبستراكسیون’ اعضای ‌شورای‌ شهر، بَدِ بزرگ “ بود.
شیریان بعنوان یک صاحب قلم خوش ذوق در بخشی از مطلب خود چنین نوشته است: رخداد تلخ امروز شورا در مطبوعات و رسانه‌ها برای ثبت در تاریخ درج می‌شود…اعضایی كه به ‌سود منافع شخصی آبستراكسیون یا عدم حضور عمدی برای تشكیل ‌نشدن جلسه را رقم زدند می‌دانند تلاش بزرگان شهر و نهادهایی را برای دوری از یك بَدِ بزرگ متلاشی كردند!. آبستراكسیون برای منافع شخصی، بدترین شكل بی‌احترامی به مردمی است كه پای صندوق آرا حاضر شده‌اند.
در این ارتباط مجدداً خواهیم نوشت.

نویسنده : علی عبدالخانی |
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.