امروز : سه شنبه, ۱ آبان , ۱۴۰۳ - 19 ربيع ثاني 1446
اخبار ویژه »
شناسه خبر : 732
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار تیتر سه, اخبار تیتر یک تاریخ انتشار : 16 دسامبر 2018 - 16:58 |

کاهش ۲۵ درصدی تولید شکر در شرکت توسعه نیشکر خوزستان/کارشناسان: ۲۵درصد خوش بینانه است

به گزارش خوزنامه، هلدینگ اقتصادی و تولیدی توسعه نیشکر خوزستان که دارای بیش از ۲۰ هزار کارمند و کارگر است، امسال با کاهش تولید نیشکر و در نتیجه کاهش چشم گیر تولید شکر مواجه خواهد شد، این مهم را سرپرست مدیریت عامل این شرکت در مصاحبه ۲۵ آذر ماه خود با خبرگزاری ایسنا اعلام کرده و ابراز داشته است « به طور میانگین عملکرد نیشکر در واحد سطح در جنوب استان خوزستان بین ۸۰ تا ۸۵ تن است. در خشکسالی دوره قبل که در سال ۸۸ اتفاق افتاد و بر اساس شاخص‌های خشکسالی، شدت آن یک چهارم خشکسالی امسال بود و تناژ نیشکر در آن سال به ۴۰ تن در هکتار هم نرسید. امسال با توجه به خشکسالی شدیدتر در مقایسه با سال ۸۸، پیش بینی می‌شود که برداشت نیشکر بین ۶۰ تا ۶۵ تن در هکتار برسد و نسبت به سال ۸۸، ۲۰ تا ۲۵ تن عملکرد بهتری خواهیم داشت. بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده بین ۶۰ تا ۶۵ تن نیشکر از هر هکتار برداشت می‌شود. کل اراضی نیشکر حدود ۶۰ هزار هکتار است و تا اواخر اردیبهشت ماه برداشت ادامه پیدا می‌کند.» آمارهای اعلام شده از سوی کارشناسان تولید شکر و نیشکر بیش از ۳۵ درصد کاهش برداشت و تولید شکر را حکایت دارد ولی با استناد به آمارهای خوش بینانه اعلام شده از سوی سرپرست مدیریت عامل این هلدینگ بزرگ اقتصادی می توان به این اطمینان رسید که این صنعت در سال جاری با بحران جدی مواجه خواهد شد.

هلدینگ توسعه نیشکر و صنایع جانبی خوزستان با کاهش شدید برداشت نیشکر، به کاهش تولید شکر و بحران تولید این محصول استراتژیک در بازار داخلی دامن می زند و عامل اساسی واردات شکر با قیمت جهانی و افزایش قیمت این محصول در بازارهای داخلی می شود، این مهم به شدت به سفر خانوار برای تامین کالاهای اساسی خود فشار وارد می کند.

از طرفی بزعم برخی از کارشناسان اقتصادی این کاهش تولید می تواند بحران کارگری و مشکل اساسی سرمایه در گردش این صنعت را رقم زده و مشکل پرداخت حقوق از طرفی و ایجاد بحران مالی برای اورهال تاسیسات را بوجود آورد، البته در این زمینه باید منتظر تحرکات صاحبان سهام این طرح بزرگ اقتصادی بود.

بر اساس این گزارش، طرح توسعه نیشکر خوزستان و صنایع جانبی بین بانک های ملی، صادرات و کشاورزی تقسیم سهام است و باید دید که این بانک ها برای حفظ سود سهام و کاهش خسارت های احتمالی پس از کاهش شدید اختیارات سرپرست مدیریت عامل این طرح بزرگ این بار دست به چه اقدامی خواهند زد.

 

 

|
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.