Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
اخبار ویژه »
شناسه خبر : 745
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار تیتر سه, اخبار تیتر یک تاریخ انتشار : 24 دسامبر 2018 - 13:26 |

از لحاظ پزشکی امکان حیات ایشان وجود ندارد اما خبر فوت را باید خانواده ایشان اعلام کنند

یکی از اعضای تیم پزشکی آیت الله هاشمی شاهرودی به خبرنگار فارس گفت: از لحاظ پزشکی امکان حیات ایشان وجود ندارد اما خبر فوت را باید خانواده ایشان اعلام کنند. در همین حال یکی از مسئولان بیمارستانی که آیت الله هاشمی شاهرودی در آن بستری است، اعلام کرده است که هنوز دستگاه های پزشکی را از وی جدا نکرده اند.
یکی از اعضای تیم پزشکی آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: از لحاظ پزشکی امکان حیات ایشان وجود ندارد اما خبر فوت را باید خانواده ایشان اعلام کنند.

یکی از اعضای تیم پزشکی آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: از لحاظ پزشکی امکان حیات ایشان وجود ندارد اما خبر فوت را باید خانواده ایشان اعلام کنند.

در همین حال یکی از مسئولان بیمارستانی که آیت الله هاشمی شاهرودی در آن بستری است، اعلام کرده است که هنوز دستگاه های پزشکی را از وی جدا نکرده اند.

آیت الله شاهرودی چندی پیش در دفترش با توضیح منشا بیماری و فرایند درمانی اش به ویژه در خارج از کشور گفته بود: «از یک سال پیش با مشکلی در روده مواجه شدم که پس از مدت ها مشخص شد توده ای در روده بزرگ قرار دارد که برخی پزشکان اصرار می کردند برای درمان آن به خارج از کشور بروم. با این حال توصیه ایشان را قبول نمی کردم و می گفتم در کشور خودمان پزشکان بسیار خوبی داریم و بر همین اساس به مراکز درمانی در تهران و مشهد مقدس مراجعه کردم و چند بار عمل جراحی انجام دادم.»

این عضو فقید شورای نگهبان اضافه کرد: «در این چارچوب دو عمل جراحی در بیمارستان ساسان انجام دادم؛ اما پس از مدتی پزشکان متوجه مشکلی در کلیه سمت چپ شدند و اینکه آیا رفع این مشکل نیاز به عمل جراحی دارد یا ندارد، محل اختلاف میان برخی متخصصان شد. با توجه به اینکه غده دیگری نیز بزرگ شده بود مجبور به عمل جراحی شدیم و جراحی سوم را در بیمارستان ساسان انجام دادیم اما این موضوع که ادامه روند درمانی در داخل کشور مشکل است میان پزشکان محل اختلاف شد به نحوی که برخی پروفسورهای ایرانی نیز که مایه افتخار ما هستند وقتی مدارک پزشکی ما را دیدند اصرار کردند که به خارج از کشور مراجعه کنیم.»

وی افزود: «به اصرار دوستان سفری به خارج از کشور داشتم که در آنجا پزشکان مدارک را به دقت بررسی کردند برخی اقدامات پزشکی در ایران را قبول داشتند اما معتقد بودند عمل جراحی سوم بیهوده انجام شده است. در روند درمانی خود در خارج از کشور پزشکان متوجه آبسه و عفونتی شدند که پیش از آن به طور مستمر سبب تب می شد و موفق شدند آن را درمان کنند. برای مداوای اصل بیماری از پزشکان در خارج از کشور خواستم به سرعت پروتکل درمانی بنویسند تا به روند درمانی در ایران ادامه دهم و چون باید مدتی از معالجه ام می گذشت و اقدام پزشکی دیگری انجام می شد که آن زمان وقتش نبود و بالاخره به تهران بازگشتیم.»

آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی در سال ۱۳۲۷ هجری شمسی در شهر نجف و در خانواده ی مذهبی و از سادات منسوب به امام حسین (ع ) چشم به جهان گشود. پدرش مرحوم آیت الله سید علی حسینی شاهرودی، از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله العظمی خویی (ره) بود که بحث های اصول و فقه استاد خود را به رشته تحریر درآورد. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه علوی نجف به پایان رسانید و سپس به تحصیلات حوزوی روی آورد. او با توجه به موقعیت علمی خانوادگی و نیز با توجه به هوش و استعداد سرشار و کوشش فراوان خود، در مدتی اندک توانست دروس دوره سطح را به پایان رساند.

پس از آن به حلقه درس آیت الله العظمی شهید سید محمد باقر صدر پیوست و سال ها در خدمت استاد خود، مبانی اجتهاد در اصول و فقه را به خوبی آموخت و در درس دیگر مراجع آن روز نجف ـ از جمله امام خمینی (ره ) و آیت الله العظمی خویی (ره) ـ نیز با جدیت شرکت جست و بهره های فراوان برد. آیت الله العظمی سید محمود هاشمی شاهرودی(مد ظله) در سالهای تحصیل خود از محضر استادان بسیاری بهره برد. مهم ترین و اصلی ترین استاد او در درس خارج آیت الله العظمی شهید سید محمد باقر صدر بود. از دیگر استادان آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی(مد ظله)، حضرت امام خمینی (ره) و حضرت آیت الله العظمی خویی (ره ) را می توان نام برد.

از چپ: شهید سید محمدباقر حکیم، آیت الله شاهرودی، ناشناس، آیت الله شهید صدر، عبدالعزیز حکیم

هاشمی شاهرودی در سال های تحصیل و تدریس ، فعالیتهای سیاسی بسیاری را پدید آورده است . در پی یورش مزدوران رژیم صدام به علما و اندیشمندان در سال ۱۹۷۴ میلادی، آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی به زندان افتاد و شکنجه های فراوان بدنی و روحی را به جان خرید. او در پی تظاهرات مردم عراق پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام (ره )، بویژه در نجف ، و در گرامیداشت این پیروزی، تحت پیگرد رژیم بعث قرار گرفت و به سفارش شهید صدر(ره ) به وطن خود بازگشت تا وکالت عام شهید صدر و نمایندگی او را نزد امام خمینی(ره ) بر عهده گیرد.

او با ورود به ایران به خدمت امام خمینی (ره ) مشرف شد و با موافقت ایشان ، رابط امام (ره ) و شهید صدر(ره) شد و پیام های علمی نجف را به سمع امام (ره ) می رساند. او با دستور آیت الله العظمی خامنه ای که در آن زمان با حکم امام (ره ) مسئولیت نهضت های اسلامی را بر عهده داشت ، تشکیلاتِ جامعه روحانیت مبارز و مجلس اعلی عراق را به راه انداخت و آن را مدیریت و سازماندهی کرد. او که به دستور امام (ره ) تدریس و بررسی مسائل فقهی، به ویژه احیای فقه حکومتی استوار بر ادله استنباط جواهری را بر عهده داشت .

آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی سال ها از اعضای فقهای شورای نگهبان بود، تا اینکه با حکم مقام معظم رهبری به ریاست قوه قضائیه منصوب شد. او در طول مسئولیت خود در قوه قضائیه ، خدمات بسیاری را انجام داد که توسعه قضایی، تسریع در رسیدگی به پرونده ها و ایجاد ارتباط مردمی از جمله آنهاست . پس از مسئولیت در قوه قضایه حضرت آیة الله العظمی هاشمی شاهرودی با شروع مجدد درسهای فقه و اصول خود در شهر مقدس قم در کنار فعالیت های موثر سیاسی و استمرار خدمات شایان خود به نظام مقدس اسلامی، مسئولیت خطیر مرجعیت دینی را نیز بر عهده گرفت.

هاشمی شاهرودی که ریاست موسسه دایرة المعارف فقه اسلامی را برعهده داشته، مقالات فراوانی در فصلنامه فقه اهل بیت (علیهم السلام) به چاپ رسانده بود و در زمینه های گوناگون نزدیک به ۲۶ جلد کتاب منتشر کرده بود. عضویت در مجمع جهانی اهل بیت(علیهم السلام)، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه بخشی دیگر از مسئولیت های این روحانی فقید بود.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.