Thursday, 2 May , 2024
امروز : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 24 شوال 1445
اخبار ویژه »
شناسه خبر : 3038
  پرینتخانه » ا فوری/کوتاه, اجتماعی, خوزستان, یادداشت تاریخ انتشار : 12 آوریل 2019 - 19:45 |

امید را به خانه امید ملت بازگردانیم

 مجلس قوه‌ مفکره‌ کشور است.«مقام معظم رهبری»

میثم نودهی-فعال اجتماعی: کمتر از یک سال تا آغاز انتخابات پارلمانی باقی مانده است؛ عملکرد ضعیف و توأم با انفعال اکثریت نمایندگان مجلس دهم در خصوص مسائل اساسی و رویدادهای مهم کشور دیگر بر کسی پوشیده نیست. مجلس نهاد مقدسی است که امام راحل(ره) آن را در راس امور می دانست؛ اما آیا مجلس دهم بر طبق فرموده پیر جماران در راس امور است؟

نقش این مجلس در تحولات داخلی و خارجی چیست؟

نگاهی گذرا به عملکرد نمایندگان ملت نشان می دهد ایشان حقیقتا از سرعت تحولات داخلی و خارجی عقب افتاده اند و کوچکترین طرح و برنامه ای جهت روبرو شدن با گرفتاری های بوجود آمده در سطوح داخلی و حتی بین المللی ندارند.

عملکرد این مجلس را می توان به سبب میل غریب و سیری ناپذیر ساکنان کنونی اش به دخالت در امورات جزئی و محلی[از قبیل اشتغال به آسفالت کردن کوچه ها و…] با عملکرد نهادهای انتخاباتی محلی مقایسه نمود.

دخالت در بکار گماردن چهره های فاقد تجربه، ضعیف در امور اجرایی، مطیع اوامر و صد البته ناکارآمد در راس مدیریت حوزه های انتخابیه[شهرستان] و مداخله آشکار در وظایف دستگاه های اجرایی[محلی و ملی]، از ویژگی های بارز این دوره است.

جنجال های عوام فریبانه و ایجاد هیاهو در خارج از فضای مجلس، بجای استفاده از اختیارات قانونی مصرح در قانون اساسی، از دیگر شاخصه های این دوره است.

لابی گری های متعدد در صحن مجلس و نوع عملکرد ایشان در جریان مسائل روز چنان برخی از اصول مردم سالار قانون اساسی را بلا اثر نموده است که بود و نبود این قوانین گویی در عمل تاثیری در تغییر این وضعیت بغرنج ندارد.

این در حالی است که اصول متعدد قانون اساسی اختیارات قابل توجهی را در جهت عمل به فرموده امام راحل(رض) و تحقق مطالبات مقام معظم رهبری و ایضا بهبود شرایط معیشتی ملک و ملت به ساکنان بهارستان واگذار نموده است.

بطور مثال اصل‏ هفتاد و ششم ، نمایندگان مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ را دارای حق‏ تحقیق‏ و تفحص‏ در تمام‏ امور کشور می داند. آیا رسیدگی به فجایع دردآور سیل اخیر به ویژه سوء مدیریت های رنج آور، مشمول اصل مذکور قرار نمی گیرد؟!

 اصل‏ هشتاد و چهارم نیز هر نماینده‏ را در برابر تمام‏ ملت‏ مسئول‏ می داند‏ و حق‏ اظهار نظر در خصوص همه‏ مسائل‏ داخلی‏ و خارجی‏ کشور را به ایشان واگذار نموده است. چگونه است که نمایندگان ملت در خصوص شرایط وخیم اقتصادی و یا بحران سوء مدیریت در سیل اخیر اظهار نظری نمی کنند؟! آیا بحران اقتصادی موجود و رنج معیشتی موکلان، مشمول موضوعات داخلی نیست؟

مگر نه اینکه اصل‏ هشتاد و ششم، نمایندگان‏ مجلس‏ را در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ در اظهار نظر و رای‏ خود کاملاً آزاد دانسته و نمی‏ توان‏ آنها را به‏ سبب‏ نظراتی‏ که‏ در مجلس‏ اظهار کرده‏ اند یا آرائی‏ که‏ در مقام‏ ایفای‏ وظایف‏ نمایندگی‏ خود داده‏ اند تعقیب‏ یا توقیف‏ کرد؟!!!! پس چگونه است که از ناحیه ایشان اظهار نظر مستند و موثقی با محوریت موضوعات مطروحه در سطور فوق صادر نمی شود؟

اصول هشتاد و هشتم و هشتاد و نهم مگر نه اینکه ابزارهای قانونی از قبیل سوال و استیضاح جهت برخورد با سوء مدیریت ها را در اختیار ایشان قرار داده است؟ چرا به نحو احسن و اکمل از این اختیارات قانونی استفاده نمی کنند؟

در حقیقت این مجلس ناتوانی خود را نه تنها در جریان نوسانات بازار ارز و طلا نشان داده بود، بلکه در جریان وقوع سیل بی سابقه نیز به اثبات رسانید؛ بی تفاوتی و عدم برگزاری حتی یک جلسه فوق العاده و رها نکردن تعطیلات نوروزی صحت این ادعا را بر همگان آشکار و اثبات کرد. اگر نمی بود همت رهبر معظم انقلاب و تشکیل جلسه جهت بررسی جوانب این بحران بی سابقه، نمی توان پیش بینی کرد که تاکنون چه فجایعی بوقوع پیوسته بود. جالب تر از همه وعده وقیحانه تعدادی از نمایندگان در خصوص رسیدگی به سوء مدیریت ها و اوضاع در هم آشفته پیش آمده پس از پایان تعطیلات نوروزی است.

 مجلس خانه امید ملت است؛ وقوع بحران های اقتصادی و بلایای طبیعی ظرف یک سال گذشته و البته پیش از آن نشان داد، انفعال بهارستان نتیجه ای جزء مضاعف شدن خسارت و مصیبت نخواهد داشت.

 آدمی به امید زنده است؛ برای احیاء مملکت، امید را به بهارستان بازگردانیم؛ امیدی در سایه تعقل و درایت و از جنس تعهد و تخصص.

که 

هر کجا ویران بُوَد آن جا امید گنج هست

 گنج حق را می‌نجویی در دل ویران چرا

                                         «حضرت مولانا»

| منبع خبر : اختصاصی خوزنامه
به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.