امروز : پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ - 2 ذو القعدة 1445
اخبار ویژه »
شناسه خبر : 3980
  پرینتخانه » اجتماعی, گزارش, یادداشت تاریخ انتشار : 23 دسامبر 2019 - 4:44 |

خطر بی‌صدای بلوغ جنسی زودرس | رسیده‌های نارس

خوزنامه | خطر بي‌صداي بلوغ جنسي زودرس به صدا درآمده اما در بحبوحه دل‌مشغولي‌ها و هجوم افکار پرسروصداي والدين ، شنيده و ديده نمي‌شود !

به گزارش خوزنامه | فاطمه فلاح زاده|  خطر بي‌صداي بلوغ جنسي زودرس به صدا درآمده اما در بحبوحه دل‌مشغولي‌ها و هجوم افکار پرسروصداي والدين ، شنيده و ديده نمي‌شود !

بر پايه آخرين پژوهش، آغاز سن رشد جنسي از ۸ سال به ۶ سال رسيده است، در دختران با علائم ظاهري و در پسران به‌صورت افزايش و تشديد تحريکات است و يافته‌ها بر اين اساس است که پيشرفت تکنولوژي مهم‌ترين عامل ايجاد بلوغ زودرس محسوب مي‌شود اما آيا تکنولوژي به‌تنهايي فرعون زمانه است؟

پريسا پرشاد، فعال حقوق بشر اين موضوع را در گفت‌وگو با «رسالت» چنين تحليل مي‌کند:

*عدم نظارت نظام آموزشي، بمباران اطلاعات غيرقابل‌کنترل مسائل جنسي

پرشاد، فعال حقوق بشر گفت: «در حال حاضر با دو پديده مهم اجتماعي مواجه هستيم؛ يکي بلوغ زودرس جنسي و ديگري بلوغ ديررس عقلي، که متأسفانه نظام آموزشي کشور براي هيچ‌يک از اين پديده‌ها برنامه جدي ندارد. توجه نداشتن به تغذيه کودکان، استفاده از مواد غذايي ناسالم، مصرف مکمل‌هاي دارويي غيرضروري مانند ويتامين‌ها و مينرال‌ها، عدم آگاهي خانواده و سيستم آموزشي کشور براي آموزش طبقه‌بندي‌شده مسائل جنسي، بمباران اطلاعات غيرقابل‌کنترل مسائل جنسي باعث شده با بلوغ زودرس جنسي در ميان کودکان روبه‌رو شويم.»

* عدم ثبات اقتصادي،خطر تخريب رواني کودک

او ادامه داد :«يکي ديگر از مواردي که بايد به آن توجه داشت مسائل اقتصادي و عدم ثبات اقتصادي و نبودن امنيت رواني در اين حوزه است که باعث شده تک‌فرزندي در دو دهه اخير در جامعه ايران شکل بگيرد و به سبب آن، فرزندان بيشترين زمان را با پدر و مادر خود صرف مي‌کنند و کمتر با گروه‌هاي هم سن در ارتباط هستند و اين موجب آموزش رفتارهايي مي‌شود که بيش از سن کودکان است. از سويي ديگر مسائلي که براي سن کودک مناسب نيست، رفتارهايي که در تعريف منطقي سن او نمي‌گنجد اما مورد تأييد خانواده و اطرافيان قرار مي‌گيرد.»

*استفاده ابزاري، بي‌آنکه بدانيم …

وي افزود: «وجود شبکه‌هاي اجتماعي، ابزاري براي انتشار اين رفتارهاي نادرست در دست خانواده‌هاست که ازقضا موردپسند توده و عوام قرار مي‌گيرد و بالا رفتن آمار بازديد پست‌هاي کودکاني که رفتارهاي بزرگ‌ترها و گفت‌وگوهاي آنان را تقليد مي‌کنند يکي از عوامل گسترش رفتارهاي جنسيت زده در کودکان است.از طرفي آرايش کودکان، سبک پوشش آن‌ها، مدلينگ و بسياري از رفتارهاي نامتناسب با سن کودک در خانواده باعث مي‌شود کودکان ازنظر رواني تحت تأثير قرارگرفته و با نامنظمي هورمون‌ها دچار بلوغ زودرس شوند.»

*اثرات بلوغ زودرس در کودکان، زنگ خطر جامعه است

او تصريح کرد: «اثرات بلوغ زودرس در کودکان، مخرب است چراکه پيش از آنکه فرد به درجه‌اي از بلوغ عقلي برسد وارد مرحله بلوغ جنسي شده و ابزار کنترل رفتارهاي جنسي از او گرفته مي‌شود. از طرفي مشاهده مي‌شود در خانواده‌هايي که فرزندان هم سن و يا ارتباطات فاميلي منظم با کودکان هم سن

وجود دارد اين موارد کمتر ديده‌شده است.»

*بلوغ زودرس در پسران، بيشتر از دختران

کارشناس و فعال حقوق بشر ادامه داد: «آمار نشان مي‌دهد درصد بلوغ زودرس در پسران بيشتر از دختران است، اما آسيب آن در ميان دختران بيشتر است. چراکه مسئله ارتباطات جنسي در کشور ما به‌عنوان يک موضوع اخلاقي نقش پررنگي دارد.از سويي ديگر ما با تيپ‌هاي جديد شخصيتي مواجه هستيم که دچار بلوغ عقلي ديررس هستند و اين مسئله بر عدم مسئوليت‌پذيري اجتماعي، عدم رشد و توسعه اجتماعي، در تأييد رفتارهاي نادرست و غيراخلاقي و انتشار آن در شبکه‌هاي اجتماعي تأثير بسزايي دارد.»او ضمن تأکيد بر اصلاح الگوهاي رفتاري خانواده و نظام آموزشي در پايان خاطرنشان کرد: «راه‌حل پيشگيري از بلوغ زودرس در کودکان اصلاح الگوهاي رفتاري توسط خانواده و سيستم آموزشي کشور، ارتقا کيفيت زندگي خانواده‌ها، ايجاد امنيت اقتصادي براي تشکيل خانواده‌هاي چند فرزندي و توجه به آموزش زنان به‌عنوان مؤثرترين بخش خانواده در فرزند پروري است.»

*دانش‌افزايي بايد مدنظر مسئولان قرار گيرد

به گزارش واحد مرکزي خبر، دکتر غلامعلي افروز، رئيس سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور در نشست خبري گفت : «تغيير الگوي تغذيه،‌ افزايش گوشت‌هاي هورموني،‌ تأثير برخي مواد و افزودني‌هاي شيميايي و از همه مهم‌تر هجمه دنياي مجازي تصاوير و مطالب غيرمجاز اينترنتي، گستره بلوغ جنسي را به سنين پايين‌تر کشانده است .دانش‌افزايي در حوزه بلوغ جنسي و توجه به رشد اخلاقي و جسماني در حوزه علوم تربيتي و آموزش‌وپرورش بايد بيشتر مدنظر مسئولان قرار گيرد.»

*عدم‌حمايت دولت ،تحقق نيافتن هزينه‌ها

دکتر افروز به پيشنهاد اختصاص يک مشاور براي هر هزار نفر در شهرهاي پرجمعيت اشاره کرد و گفت: ‌«متأسفانه به علت حمايت نکردن دولت‌هاي کنوني و گذشته به بسياري از طرح‌هاي مختلف سازمان نظام روانشناسي بهاداده نمي‌شود و تعرفه‌هاي پيشنهادي اين سازمان مبني بر پذيرش بخشي از هزينه‌هاي مشاوره و روانشناسي در بيمه‌ها تحقق‌نيافته است .سازمان نظام روانشناسي و مشاوره کشور با ۶ سال فعاليت ،‌ بيش از ۶ هزار عضو با مدرک تحصيلي کارشناسي ارشد و دکتري دارد.»«رسالت» براي بررسي بيشتر به گفت‌وگو با محمدرضا محبوب فر، پژوهشگر جامعه‌شناسي آسيب‌هاي اجتماعي پرداخت.

*محصولات کشاورزي، عامل نخست غليان جنسي کودکان

محمدرضا محبوب فر، پژوهشگر آسيب‌هاي اجتماعي گفت :«عامل نخست غليان جنسي در کودکان و نوجوانان، محصولات کشاورزي است که امروزه يا در سطح کشور توليد يا متأسفانه از ساير کشورهاي خارجي وارد مي‌شود که به دليل رشد و نمو بيشتر کودکان و نوجوانان باعث نمود بيشتر بر آنان است. به دليل افزايش جمعيت و افزايش قيمت‌ها، شاهد کاهش کيفيت‌ها يا تغيير رويه توليدات روبه‌رو هستيم که يکي از آن‌ها مصرف محصولات ترا ريخته‌اي است که مي‌تواند در درازمدت باعث جهش‌هاي ژنتيک، افزايش تومورهاي سرطاني و حتي ناباروري و عامل بلوغ‌هاي زودرس شود. مسئولان، دست‌اندرکاران مواد غذايي و محصولات کشاورزي بايد به فکر اقدام و راهکاري درست باشند و نظارت‌هاي خود را بيش‌ازپيش کنند زيرا وضعيت مواد غذايي خوب نيست. اگرچه هم‌اکنون ۱۳ نهاد براي نظارت و کنترل مواد غذايي و مرجع دولتي وجود دارد که چالش‌ها را شناسايي و نظارت مي‌کنند اما نظارتشان ثمربخش و کافي نيست.»

او ادامه داد: «عامل دوم اين ماجرا، عدم مديريت شبکه‌هاي مجازي و ماهواره‌اي است که مسبب تغيير در رفتار شهروندان و به دنبال آن، تغيير عادت‌ها و رفتارهاي کودکان شده که هشداري براي ظهور و بروز آسيب‌هاي اجتماعي است.»

*خانواده‌ها ، اهميت خود را فراموش نکنند

وي افزود:«در شرايطي که نظارت کافي بر امور صورت نمي‌گيرد و متأسفانه خانواده‌ها از خانواده‌هاي سنتي به خانواده‌هاي عرفي تبديل‌شده‌اند ، ميزان اين آسيب رو به افزايش است، خانواده‌ها نبايد جايگاه مهم و سازنده خود را فراموش کنند و بايد با نظارت و کنترل درست، ايجاد فضاي سرگرم‌کننده و دوستانه، فراهم کردن آرامش و محيطي شاد از شدت اين موضوع بکاهند و آسيب‌ها را به حداقل ممکن برسانند.»

*کنترل ِ با خشونت ، شروع پنهان‌کاري

محبوب فر گفت :«کنترل و نظارت خانواده‌ها اگر از رويه دوستانه خود خارج شود و خشم و حالت تدافعي به خود گيرد مثمر ثمر واقع نمي‌شود، فرزند اگر احساس کند کنترل‌هاي خانواده و پندهاي آنان دلايل منطقي و استوار ندارد، کنترل‌هاي آنان را برنمي‌تابد و براي مقابله با آن‌ها جبهه مي‌گيرد و درصورتي‌که نتواند پيروز بحث باشد به پنهان‌کاري روي مي‌آورد، موضوعي که در کلينيک‌ها و پرونده‌هاي مراجعان به‌وفور ديده مي‌شود. خانواده‌ها نبايد روابط عاطفي و دوستانه را به فراموشي بسپارند و زمينه‌ساز گسستگي روابط خانوادگي آن‌هم در اوضاع آشفته جامعه شوند.»

 *کودکان کنجکاو در معرض خطر

او همچنين افزود:«آموزش و آگاهي کافي به‌ويژه در مسائل جنسي و ارتباطات اجتماعي بايد از سوي نظام آموزشي و خانواده‌ها براي کودک و نوجوان صورت گيرد  زير ا عدم آگاهي به‌ويژه براي کودکان کنجکاو مي‌تواند زمينه‌ساز آسيب‌هاي فردي و اجتماعي جبران‌ناپذيري باشد براي مثال فرد مبتلا به  بلوغ زودرس با کوچک‌ترين عدم توجه و سرکوب احساسات مي‌تواند به اضطراب، افسردگي و سرخوردگي اجتماعي مواجه شود و اين پيامدها زمينه‌ساز گرايش به جنس مخالف و روابط نامشروع و ساير آسيب‌هاي اجتماعي است.»

و اما چند نکته مهم عملي به تأييد هيئت‌علمي براي کمک به کودکتان مي‌تواند شامل موارد زير باشد: واقعيت را به کودک بگوييم : به فرزند خود حقيقت را؛ البته با توجه به سنش ، آرام و با مهرباني، در مورد چيزي که درون بدنش در حال وقوع است بگوييد. مطمئن شويد او مي‌داند اين تغييرات طبيعي هستند و فقط کمي زودتر براي او اتفاق افتاده‌ و دوستانش نيز به‌زودي همين تغييرات را تجربه مي‌کنند. با مدرسه و معلم‌ها در تماس باشيد: نشانه‌هاي زودرس بلوغ مي‌تواند باعث شود ديگر دوستانش گاهي او را مسخره کنند. با معلمان فرزندتان در تماس باشيد و او را براي نشانه‌هاي کناره‌گيري يا افسردگي زير نظر بگيريد. تلاش کنيد فرزندتان به شرکت در فعاليت‌هاي معمول بچه‌ها، ازجمله ورزش و مهماني رفتن با دوستانش ادامه دهد.واقع‌بين باشيد: باوجود رشد فيزيکي و شرايط کودک، کودک شما هنوز يک بچه است، پس انتظار نداشته باشيد که چون به بلوغ رسيده است مثل يک بزرگسال رفتار کند با اين کار مانع از بلوغ زودرس روحي او مي‌شويد.

تحقيق و مطالعه کنيد: کتاب‌هاي زيادي درباره بلوغ وجود دارد که مي‌توانيد وقت بگذاريد و آن‌ها را باهم بخوانيد و در موردشان صحبت کنيد. شما مي‌توانيد اين را به فرصتي براي باز کردن درها تبديل کنيد. فرزندتان در حال حاضر با شما احساس راحتي مي‌کند. از اين مقطع زماني براي نزديک‌تر شدن به کودکتان استفاده کنيد تا بتوانيد شروع به صحبت در مورد جنسيت در حال ظهور کودک خود کنيد و فراموش نکنيد يک همراه و دوست واقعي باشيد.

| منبع خبر : روزنامه رسالت
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.